Vad du får ut av vår SEO Analys
Vårt verktyg för SEO-analys ger svar på hur din hemsida mår och vad som behöver förbättras för att öka din synlighet online. Allt detta presenteras sedan för dig i form av en lättläst SEO-rapport. Rapporten betygsätter din webbplats med hjälp av en rad viktiga faktorer såsom on-page SEO, länkar, sociala medier, prestanda, säkerhet med mera.
Det totala betyget är på en skala från 0 till 100, där de flesta stora branschledande webbplatserna hamnar i intervallet 85 till 100. Att förbättra en webbplats betyg säkerställer en bättre upplevelse för dina användare samt förbättrad ranking och synlighet hos sökmotorer.
Hur ska jag läsa SEO-rapporten?
Här på Websolution förstår vi att inte alla känner till alla detaljer inom SEO och har därför sammanställt en genomgång av processen för vårt SEO-analysverktyg, samt en ordlista med termer du kan stöta på i din SEO analys. Bekanta dig gärna med denna information för att maximera nyttan av vårt analysverktyg.
Innehållsförteckning
1. SEO
Är din webbplats korrekt optimerad för visning på sökmotorer?
On-Page SEO är viktigt för att säkerställa att sökmotorer förstår din webbplats korrekt och hjälper den att ranka för relevanta söktermer. Det handlar exempelvis om att fylla i HTML-taggar korrekt och anpassa textinnehållet efter dina målsöktermer.
Vårt SEO-analysverktyg tittar på olika faktorer för ditt On-Page SEO-betyg. Det ser till att du använder dina nyckelord konsekvent på hela webbplatsen för att maximera trafiken och förbättra din ranking på Google.
Att använda bild-alt-taggar är också viktigt för din webbplats SEO. Dessa taggar hjälper inte bara blinda användare att navigera på webben utan är också avgörande för din webbplats ranking.
Användning av H1 Rubriktagg
Generellt rekommenderar vi att endast använda en H1-tagg per sida. H1-rubriktaggen är ett viktigt sätt att signalera till sökmotorer vad ditt innehåll handlar om och följaktligen vilka nyckelord den ska ranka för.
Titel
Den optimala längden för en sidas titel bör vara mellan 10 och 70 tecken. Allt utöver detta kommer inte visas korrekt på sökmotorernas resultatssidor.
Metabeskrivning
Varje sida bör ha en unik metabeskrivning med en optimal längd (mellan 70 och 320 tecken). Metabeskrivningar är korta förhandsgranskningar av innehållet eller ämnet som presenteras på sidan.
Här nedan kan du se hur Titel och Metabeskrivning ser ut i Google.
Nyckelordens förekomst
Innehållet på dina sidor bör kretsa kring de nyckeord du vill synas för i sökresultaten. Dessa nyckelord bör användas i titlar, meta-beskrivningar och rubriker på sidan. Om du har tillräckligt med textinnehåll på sidan hjälper det också till att förbättra dess ranking i sökmotorerna.
Bild alt attribut
Du kan ha bilder på din sida som saknar Alt-attribut. Alt-attribut är ofta förbisedda och ett enkelt sätt att signalera till sökmotorer vad en bild handlar om, och hjälpa den att ranka i bildsökresultat. Att inkludera dina målnyckelord i alt-attribut är viktigt!
Robots.txt
En robots.txt-fil rekommenderas eftersom den kan ge viktiga instruktioner till en sökmotor om hur den lämpligast crawlar (söker igenom) din webbplats samt områden på sajten som bör ignoreras.
Topprankade nyckelord
Här visas de 10 främst rankade nyckelorden för din webbplats och ger dig en humm om hur sökmotorer ser på din sida. Listan är ordnad efter nyckelorden som driver mest trafik till din sida. Den är enkelt organiserad efter följande kriterier:
- Nyckelord
- Land
- Position
- Totala Sökningar
Uppskattad trafikvolym
Uppskattad Trafikvolym visar dig hur mycket trafik din sida får för termer/nyckelord som du rankar på hos sökmotorer. Bilden visar på 2,241 månatlig trafikvolym från sökmotorer.
> Här kan du läsa mer om SEO
2. LÄNKAR
Länkar från andra och internlänkning
Länkar är avgörande för SEO. Först granskar vårt verktyg din sida för inkommande länkar från andra platser, vilket signalerar auktoritet till sökmotorer. Dessutom är intern länkning viktig. Genom att länka till andra sidor inom din webbplats skapar du en bättre förståelse för dess struktur och hjälper besökare att hitta mer relevant information. Att hålla koll på nyckelordspositioner är också viktigt. Om dina nuvarande nyckelord inte rankar bra kan det vara dags att justera dem för att förbättra din SEO.
Nyckelordspositioner
Detta visar dig en sammanfattning av positionerna för hur dina nyckelord rankar på sökmotorer. Ju högre du rankar, desto mer sannolikt är det att du får trafik till din sida. Visste du att forskning visar att så mycket som 92% av klicken sker på första sidan.
Länkar
Sökmotorer använder länkar från andra sidor som en stark indikator på en sidas auktoritet, relevans och rankningspotential. Det finns olika strategier tillgängliga för att få länkar till en sida för att förbättra denna faktor.
Bra länkstruktur
Dina webblänkar bör vara enkla och tydliga för både människor och sökmotorer att förstå. En bra länk-URL hjälper besökare att lätt komma ihåg adressen och beskriver sidan tydligt för sökmotorer.
Till exempel, istället för att använda en lång och förvirrande URL som:
www.företag123.com/sida/om/lang=sv,
Använd i stället en ”vänlig” URL som
www.företag123.com/om/
för om oss-sektionen mycket lättare att förstå och minnas. Detta gör navigeringen på webben enklare för alla.
3. ANVÄNDBARHET
Är din sida användbar och användarvänlig?
För att attrahera fler besökare och hålla dem kvar på din webbplats är användbarhet nyckeln. Att se till att din webbplats fungerar bra på mobila enheter är ett stort steg för att förbättra användbarheten och kan också påverka din ranking i sökmotorer.
Det är också viktigt att anpassa din webbplats till olika enheters storlek för att ge en bra användarupplevelse.
Vårt SEO-verktyg granskar alla aspekter av användarupplevelsen, från Googles Core Web Vitals till e-postsekretess, för att säkerställa att din webbplats är så användarvänlig som möjligt.
Sidrendering på olika enheter
Denna kontroll visar visuellt hur din sida renderas på olika enheter. Det är viktigt att din sida är optimerad för mobil- och läsplattor. Idag kommer majoriteten av webbtrafiken från mobilanvändare.
Googles Core Web Vitals
Google använder Core Web Vitals för att mäta prestandan på webbsidor. Det inkluderar faktorer som laddningstid, interaktivitet och stabilitet. Ibland kan Google inte ge en bedömning om Core Web Vitals för vissa sidor, särskilt om det är mindre webbplatser eller om Google inte har tillräcklig data om dem.
Mobile Viewports
Din webbsida bör ha en vyport som är anpassad efter enhetens storlek. Det gör att sidan kan visas korrekt och anpassat på olika enheter, vilket förbättrar användarupplevelsen.
iFrames
Du bör inte använda dig av iFrames på dina sidor eftersom de kan komplicera navigeringen av innehållet på mobil och historiskt sett varit svårare att indexera för sökmotorer. Det finns dock särskilda kodningsbibliotek såsom Google Tag Manager som kräver iFrames som en del av deras funktionalitet.
E-postsekretess
Det är bäst att undvika att lämna ut e-postadresser som text på din webbplats. Istället kan du använda bilder eller kontaktformulär för att minska risken för att e-postadresser blir utsatta för spammare och skrapare.
Läsbara fontstorlekar
Det kan finnas text på din sida som är liten och kanske inte läsbar nog för vissa användare. Vi rekommenderar att granska all text på din sida på olika enheter för att säkerställa att den är av lämplig storlek.
Storlek på tryckyta
Länkarna och knapparna på din sida bedöms för att se om de är i lämplig storlek för en användare att enkelt trycka på en pekskärm.
4. PRESTANDA
Prestandaresultat
Prestanda är viktigt för att säkerställa en god användarupplevelse och minskade avvisningsfrekvenser (vilket också kan indirekt påverka dina sökmotorrankningar). I dagens moderna värld är vi vana vid omedelbar tillfredsställelse. Din webbplats laddningshastighet bör inte vara annorlunda. Om din webbsida inte laddar snabbt är du mycket mer benägen att ha en högre avvisningsfrekvens för din sajt eftersom människor inte har intresse av att vänta när de kan hitta liknande information lätt någon annanstans.
Vårt SEO-analysverktyg analyserar flera faktorer som kan bidra till långsamma laddningshastigheter och ger förslag på hur du kan snabba upp din webbplats så mycket som möjligt. Till exempel kommer att ha korrekt formaterade och komprimerade bilder på din sida att hjälpa till att minimera långsamma laddningstider. Använd vårt SEO-analysverktyg idag för att ta reda på hur du bäst kan hjälpa din webbplats att nå sin maximala potential.
Sidan uppladdningshastighet
Om din sidas server svarstid är rimligt låg, är det bra för laddningshastighet och användarupplevelse.
Info om sidstorlek
Om din sidas filstorlek är för stor, kan det oavsett andra optimeringar minska laddningshastigheten och negativt påverka användarupplevelsen. En allmän regel är att hålla din sida under 5 MB i total filstorlek.
Antal använda resurser
Denna kontroll visar det totala antalet filer som måste hämtas från webbservrar för att ladda din sida. Som en allmän regel ökar antalet serverförfrågningar av att ha fler filer att hämta och det i sin tur ökar sidladdningstiden. Det är en bra idé att ta bort onödiga filer eller konsolidera filer som stilar och skript där det är möjligt. Om din sida rapporterar JavaScript-fel under laddning, kan det tyda på att vissa nödvändiga funktioner på din sida inte laddas in korrekt eller att skript kan ha kodningsproblem.
Optimera bilder
Korrekt formatering och komprimering av bilder kan ha en betydande inverkan på sidladdningsprestanda. Här är några saker du kan göra för att optimera bilder på din webbplats:
- Använd helst WebP som bildformat
- Komprimera dina bildfiler utan att minska på kvaliteten.
- Ändra storlek på bilder till lämplig storlek
Minifiering
Minifiering är ett ganska enkelt sätt att minska sidstorleken och därmed laddningstiden.
Inline stilar
Inline-stilar är en äldre kodningspraxis du avråds från att använda dessa i CSS-formatmallar, på grund av deras förmåga att försämra sidladdningsprestanda och onödigt komplicera HTML-kod.
Lär dig hur du förbättrar prestandan på din webbplats
5. SOCIAL MEDIA
Synlighet på Social Media
Aktivitet på sociala medier är viktig för kundkommunikation, varumärkeskännedom och som marknadsföringskanal för att få fler besökare till din webbplats. Vi rekommenderar att du har alla dina profiler listade på din sida för synlighet, och arbetar för att bygga upp en följarskara i dessa nätverk. Att bygga varumärkesmedvetenhet är avgörande för att ha ett framgångsrikt företag i dagens moderna värld, vilket är anledningen till att det är viktigare nu än någonsin att ha en dedikerad och utbildad social media manager i ditt team.
Använd vår SEO-analys för att upptäcka var din närvaro och effektivitet i sociala medier saknas för att avgöra vad dina nästa steg är. Websolution kan hjälpa dig med allt från att skapa konton på sociala medier, till att hjälpa till med innehåll och annonsering om du så önskar. Kontakta oss i så fall.