Websolution hjälper dig
med professionell sökmotoroptimering
Vi hjälper dig optimera din sajt så att det blir lätt för sökmotorerna att indexera och katalogisera innehållet på din hemsida och dess undersidor på ett korrekt och relevant sätt.
För att det ska vara just dina produkter och tjänster som dyker upp på första sidan genomför vi en Google Sökmotoroptimering, dvs vi optimerar din hemsida för de sökord du vill förknippas med på Google.
Vi jobbar till 100% efter Googles riktlinjer med sökmotoroptimering. Vi tar inga genvägar och därigenom kan vi utlova både bra resultat och resultat som håller över tid.
Vill du att det är ditt företag och dina produkter och tjänster som hittas på Googles förstasida?
Om svaret är Ja! Jag vill ha fler besökare till min hemsida, ring oss då på 0511-271 00 eller kontakta oss här nedan så snackar vi om hur vi tillsammans kan göra det möjligt!
SEO kan ge fler besökare till din hemsida och fler affärer
Visste du att vi gör fler än 50 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige? Vi söker på allt möjligt online och det gör att Din synlighet på Google är avgörande för din hemsida.
Med hjälp av SEO eller sökmotoroptimering kan du och ditt företag dra nytta av alla dessa sökningar.
Vill du ha fler besökare som hittar din hemsida och tar del av dina tjänster och din information? Då är SEO eller sökmotoroptimering grymt bra.
De flesta besöken till hemsidor idag kommer via sökmotorer och störst av dom alla är Google. Att Google driver mycket trafik (besökare) är inte så konstigt om du tänker efter. Vi Googlar ju på allt!
Faktum är att det dagligen görs fler än 50 miljoner sökningar på Google!
Dina sidor på Googles förstasida är nyckeln till framgång
Vi söker efter information, adresser, telefonnummer, produkter, priser, tjänster, bilder… ja, allt möjligt.
Kanske Googlade du ”Fler besökare till hemsida” eller ”Sökmotoroptimering” innan du hamnade här?
Att finnas på Google är idag en självklarhet för den som vill ha trafik till sin hemsida. Ännu viktigare är att befinna sig på den åtråvärda förstasidan, då sajterna som ligger där får allra flest klick.
58% av alla klick görs på sökresultaten som ligger topp 3 på Google.
SEO handlar om att synliggöra just din hemsida och de sökorden du vill förknippas med för alla de potentiella kunder som dagligen söker efter produkter eller tjänster på sökmotorer som Google.
Med en professionellt gjord sökmotoroptimering av din sida kan du placeras före dina konkurrenter i sökresultaten.
Visste du att hastigheten på din hemsida är viktig för att ranka högt på Google? Se våra 10 tips för en snabbare hemsida
SEO är en långsiktigt lönsam investering
Sökmotoroptimering (SEO) tar tid och man ska vara medveten om att resultaten inte kommer direkt. Däremot kan det jobbet som läggs ned ge dig trafik och affärer i åratal framöver.
Se på SEO som en långsiktigt lönsam investering.
Fortfarande inte övertygad?
Här får du några blytunga argument varför du bör investera i SEO
Vanliga frågor och svar om SEO
Vad är SEO?
SEO är en process som kan användas för att förbättra synligheten för en webbplats på sökmotorer. Det står för ”Search Engine Optimization” eller ”sökmotoroptimering” på svenska, och det innebär att förbättra webbplatsens rankning på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Detta kan göras genom att optimera webbplatsen för olika sökmotorer, inklusive Google, Yahoo! och Microsoft Bing.
Vilka är fördelarna med SEO?
Det finns ett antal fördelar, inklusive:
1. Ökad trafik: När en webbplats rankas högre på sökmotorer får den mer trafik. Detta beror på att människor är mer benägna att klicka på länkar som visas högre upp på resultatsidorna.
2. Ökad synlighet: En hög rankad webbplats är mer sannolikt att ses av potentiella kunder än en webbplats som inte rankas lika bra. Detta kan leda till ökad försäljning och konverteringar.
3. Förbättrad trovärdighet: En hög rankad webbplats ses som mer trovärdig än en webbplats som inte rankas bra. Detta kan bidra till att förbättra ett företags övergripande anseende.
Vilka typer av SEO finns det?
Det finns många typer av SEO, men de vanligaste är on-page och off-page SEO.
On-page är processen att optimera din webbplats innehåll och struktur för att göra den så sökmotorvänlig som möjligt.
Off-page är processen att optimera din webbplats externa länkprofil för att förbättra dess auktoritet och ranking på sökmotorernas resultatsidor. Det finns också andra, mer specialiserade varianter, såsom lokal, internationell och e-handel SEO.
Vad är on-page optimering?
På sidan optimering är metoden att förbättra rankningen av en webbplats genom att optimera dess innehåll och struktur. Målet med on page-optimering är att göra det så enkelt som möjligt för sökmotorer att förstå vad en webbplats handlar om och ranka den därefter. Det finns ett antal faktorer som kan optimeras, inklusive titeltaggen, metabeskrivning, rubriktaggar, bilder och ankartext. On page-optimering kan göras manuellt eller med hjälp av verktyg som Yoast eller RankMath.
Vad är off-page optimering?
Off page optimering är processen att optimera en webbplats genom externa åtgärder. Detta inkluderar länkbyggande, engagemang i sociala medier och varumärkesmedvetenhet. Off page optimering hjälper till att förbättra en webbplats synlighet och auktoritet på sökmotorernas resultatsidor. Det är en viktig del och bör ingå som en del av alla övergripande SEO-strategier.
Hur lång tid tar SEO?
SEO tar tid och det finns inget exakt svar på hur lång tid det kommer att ta. I de flesta fall tar det från 3-12 månader innan du ser betydande resultat. Men detta beror också på konkurrenskraften i din bransch och hur mycket arbete som behöver göras. Det finns många faktorer på och utanför sidan som påverkar SEO, så det är viktigt att ha en heltäckande strategi på plats.
Du kommer behöva underhålla din SEO, men den stora fördelen är att när du väl rankar högt och driver trafik så försvinner inte placeringarna och trafiken så fort du slutar aktivt arbeta med SEO, så som det gör när du exempelvis annonserar med Google Ads.
Vad kostar SEO?
Det kan vara en relativt dyr investering för ett företag, men det är en som kan ge en hög avkastning på investeringen. Beroende på webbplatsens storlek och komplexitet kan SEO-tjänster kosta allt från några tusen till tiotusentals kronor per månad. Men företag som investerar i SEO ser ofta en ökning av webbplatstrafik och intäkter.
Vad är Search Intent?
”Search intent” eller sökavsikt, avser den avsikt eller syfte som en person har när de utför en sökning på internet. Det handlar om att förstå vad användaren vill uppnå genom sin sökning och vilken typ av information de söker efter. Genom att förstå sökavsikten kan man optimera sin webbplats eller sitt innehåll för att bättre matcha användarens behov och öka chansen att ranka högre i sökresultaten.
Varför ska jag anlita en SEO byrå?
SEO är ett område i ständig utveckling, och för att ligga före konkurrenterna behöver du en SEO-byrå på din sida. Här är fyra skäl till varför du bör anlita en:
1. En SEO-byrå har den senaste informationen och verktygen till sitt förfogande.
2. De vet hur man använder dem effektivt för att förbättra din webbplats ranking.
3. En SEO-byrå kan hjälpa dig att skapa en långsiktig SEO-strategi.
4. De har erfarenheten och expertis för att få ut det mesta av din investering.
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
SEO är processen att optimera en webbplats för Google-sökning med målet att tjäna högre webbtrafiknivåer och förbättra webbplatsens synlighet. SEM är en form av onlineannonsering som innebär att man använder betald marknadsföringsteknik för sökmotorer för att driva trafik till webbplatser.
Den största skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO är fokuserat på att tjäna organiska (icke-betalda) sökmotorresultat, medan SEM använder betalda annonseringsmetoder för att uppnå synlighet.