Har ditt företag verkligen råd att inte investera i SEO?

Om du menar allvar med din närvaro online, så kan du inte bortse från den positiva inverkan SEO kan ha på riktad trafik till din webbplats och hur SEO kan påverka dina affärer i en positiv riktning.

I den här artikeln ska jag försöka argumentera för varför du bör investera i SEO eller egentligen varför du inte har råd att bortse från den viktigaste källan till trafik till din webbplats.

Har ditt företag en webbplats idag så känner du till att det finns flertalet marknadsföringkanaler som ditt företag kan använda sig av för att driva trafik och för att öka antalet affärer.

  • social media,
  • betald annonsering,
  • influencers,
  • e-mail,
  • sökmotorer (SEO)
  • osv…

De har alla sina fördelar och kan driva trafik till och bidra till affärer via din webbplats, men visste du att det finns en kanal som är större än alla de andra tillsammans.

Jag pratar om SEO och den trafik som SEO driver – nämligen den organiska trafiken.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimisation eller sökmotoroptimering på svenska.

Enkelt uttryckt innebär det arbetsprocessen att förbättra din webbplats, med syfte att öka dess synlighet när människor söker efter produkter eller tjänster relaterade till ditt företag i Google, Bing och andra sökmotorer.

Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att du får uppmärksamhet och attraherar potentiella och befintliga kunder till ditt företag.

SEO har i över 20 år drivit trafik, konverteringar och affärer till företags webbplatser.

Organiskt sök är den dominanta källan för trafik

53% av all trafik till hemsidor kommer från sökmotorers organiska resultat

Källa: BrightEdge

Över hälften av all trafik till hemsidor kommer från sökmotorers organiska resultat, dvs ej betald trafik. Organiskt sök är den dominanta källan för trafik till webbplatser och den största digitala kanalen. För dig med egen hemsida kan den också vara den mest värdefulla marknadsföringskanalen.

Det är därför som sökmotoroptimering (SEO) bör vara en grundläggande del av den digitala marknadsföringen för varje företag och varumärke online idag.

Oavsett storlek, behöver ditt företag SEO

Bara i Sverige görs det ca 50 miljoner sökningar på Google varje dag och när någon söker på ett sökord relevant för ditt företag och din webbplats, så vill du att det är ditt resultat som sökaren klickar på.

Det innebär att din webbplats och dina sidor behöver synas på sökmotorn.

Om dina sidor inte är synliga i sökmotorerna för de sökord du vill bli funnen på, så kan du vara säker på att dina konkurrenters sidor är det.

Låt oss se på lite statistik igen:

53% av all trafik till hemsidor kommer från sökmotorers organiska resultat.

Andelen går upp till 68% om man lägger ihop organisk och betald sök.

Google är den absoluta dominanten bland sökmotorer med en marknadsandel på 91,75%.

källa: BrightEdge

Summering: Varför du bör investera i SEO

Med organiskt sök som den dominanta källan för trafik till webbplatser så bör alla företag och varumärken ta SEO som en trafik- och affärsdrivare på största allvar.

Det innebär att om du menar allvar med din närvaro online, så kan du inte bortse från den positiva inverkan SEO kan ha på riktad trafik till din webbplats och hur SEO kan påverka dina affärer i en positiv riktning.

SEO bör vara en grundläggande del av din digitala marknadsföring.

Har du verkligen råd att inte synas väl på Google?

Om du menar allvar med din närvaro online, så kan du inte bortse från den positiva inverkan SEO kan ha på riktad trafik till din webbplats och hur SEO kan påverka dina affärer i en positiv riktning.

Websolution har mångårig erfarenhet av SEO och kan hjälpa dig maximera din synlighet på Google.

Kategorier SEO

Timi Lindeman

70-talist som överlevde tiden före mobiltelefoner och internet och som sedan 2010 jobbat med webbutveckling, SEO och digital marknadsföring. Offline en storslukare av fotboll, musik och böcker. Kontakta mig gärna på timi (at) websolution.se.