Att dina sökord hittas bland resultaten på Googles förstasida är nyckeln till framgång, men var på förstasidan dina sökord återfinns spelar väldigt stor roll för hur mycket trafik och affärer du kan generera. Låt oss ta en närmare titt på hur klicken fördelas på Googles förstasida och vad värdet av en förstaplacering är. Helt enkelt vad är värdet av SEO.
Ett klassiskt skämt inom SEO-branschen lyder ungefär så här:
Vilket är bästa stället att gömma ett lik på?
Sidan två på Google
Med det menar man att det är väldigt få som överhuvudtaget går vidare till sidan 2 av sökresultaten.
Över 95% av klicken görs på sökresultaten på Googles förstasida och det är den vi ska titta närmare på här, men först tar vi en titt på lite olika typer av sökresultat som kan genereras på Google.
Din sökning genererar många typer av resultat
Beroende på din sökning, kan flera typer av resultatblock visas förutom de klassiska organiska resultaten. Det kan vara några annonser, bilder eller videos.
Söker du på en produkt som ”Adidas Predator fotbollsko” så får du säkert upp shoppingresultat och gör du en lokalsökning som ”Italiensk restaurang Göteborg” så får du upp lokalblocket med förslag på italienska restauranger i Göteborg.
Vanligt är ändå att resultatytan domineras av de organiska resultaten och det är de organiska resultaten vi ska fokusera på i detta räkneexempel.
Hur ser fördelningen av klick på organiska resultaten ut?
Vi pratar om klick, men en mer korrekt benämning som används här är CTR, vilket står för Click Through Rate. Enkelt förklarat hur många procent av de som ser resultaten och sedan klickar sig vidare.
Nedan ser du fördelningen av CTR på de organiska resultaten.
För vi över siffrorna till en tabell, ser det ut så här:
# | CTR |
1 | 34,2% |
2 | 17,1% |
3 | 11,4% |
4 | 8,1% |
5 | 7,4% |
6 | 5,1% |
7 | 4,1% |
8 | 3,3% |
9 | 2,9% |
10 | 2,6% |
Vi ser här att det är stor skillnad på att ligga på 10:e plats jämfört med att ligga topp 3.
Nästan 63% av alla klick görs på de 3 första resultaten.
Ligger du på plats 1, kan du i snitt räkna in 34,2% av alla klick.
Vad betyder det här omräknat i trafik till dina sidor?
För att ta reda på det behöver vi veta hur många sökningar det görs på ett specifikt sökord. I Google Ads finns Sökordsplaneraren, som är ett av många verktyg för att se ungefär hur många sökningar ett sökord har per månad.
För att räkna fram den potentiella trafiken, så tar vi antalet sökningar gånger CTR för den aktuella positionen.
Formel: antal sökningar x CTR = potentiell trafik
Låt oss ta ett exempel:
Vi har ett sökord som har 1000 sökningar per månad och din sida ligger etta på det sökresultatet.
1000 (antal sökningar) x 0,342 (CTR) = 342 besökare till din sida
I tabellen nedan har jag räknat fram antalet besökare till din sida baserat på att sökordet har 1000 sökningar per månad.
# | CTR | Besök |
1 | 34,2% | 342 |
2 | 17,1% | 171 |
3 | 11,4% | 114 |
4 | 8,1% | 81 |
5 | 7,4% | 74 |
6 | 5,1% | 51 |
7 | 4,1% | 41 |
8 | 3,3% | 33 |
9 | 2,9% | 29 |
10 | 2,6% | 26 |
Vad innebär min placering i rena pengar?
Antalet besök är intressant att veta, men det riktigt intressanta blir när man sätter ett värde på besöken.
Låt oss för enkelhetens skull säga att sökordet leder till en produktsida, där produkten du säljer kostar 1000kr att köpa.
Vi har nu två faktorer: antal besök och värdet på produkten/tjänsten.
För att ta reda på vad ett sökord placerat som nummer 1 på Google är värt eller kan generera i rena pengar, behöver vi ytterligare en faktor – nämligen konverteringsgrad.
Konverteringsgrad är antalet besök till din sida som leder till ett köp (konvertering). Konverteringsgraden mäts i procent.
Formel: Antal besökare x konverteringsgraden = Antal konverteringar eller köp
Exempel:
Vi vet sedan tidigare att vår förstaplats genererar 342 besökare. Om vi har en konverteringsgrad (KG) om 2%, dvs 2% av alla besök till sidan leder till en konvertering/ett köp, så kan vi räkna fram antalet köp.
342 (antal besök) x 0,02 (KG) = 6,84 köp
Nu är vi nästan framme i mål och kan få fram en summa/ett värde för att ditt sökord ligger på förstaplatsen.
Formel: Antal köp x produktens pris = potential mätt i kronor av en specifik placering i Googles sökresultat
6,84 (antal köp) x 1000kr (produktens pris) = 6840kr
Så i detta exempel är ditt sökord värt 6840kr i månaden eller 82080kr per år.
I tabellen nedan är konverteringsgrad, pris och summa adderade och du kan se hur din placering påverkar dels antal besökare till din sida, men också vad du i kronor räknat kan få in. Summan är alltså värdet på sidan baserat på din position i resultatlistan.
# | CTR | Besök | KG (%) | Pris | Summa |
1 | 34,2% | 342 | 2 | 1000kr | 6840kr |
2 | 17,1% | 171 | 2 | 1000kr | 3440kr |
3 | 11,4% | 114 | 2 | 1000kr | 2280kr |
4 | 8,1% | 81 | 2 | 1000kr | 1600kr |
5 | 7,4% | 74 | 2 | 1000kr | 1480kr |
6 | 5,1% | 51 | 2 | 1000kr | 1040kr |
7 | 4,1% | 41 | 2 | 1000kr | 840kr |
8 | 3,3% | 33 | 2 | 1000kr | 640kr |
9 | 2,9% | 29 | 2 | 1000kr | 560kr |
10 | 2,6% | 26 | 2 | 1000kr | 520kr |
Här ser vi att skillnaden mellan att ligga på 10 plats jämfört med att ligga på plats 1 är 6320kr.
Konverteringsgraden påverkar summan
Konverteringsgraden är en väldigt viktig faktor och påverkar summan antingen negativt eller positivt.
Om vi tänker oss att vi gjort en del justeringar på sidan och förenklat för besökaren att göra ett köp och därigenom höjt konverteringsgraden till 4% i stället för 2% som vi haft i exemplet, så har vi höjt värdet på en förstaplats från 6840kr till 13680kr.
Läs också: Har ditt företag verkligen råd att inte investera i SEO?
Summering: Hur fördelas klicken på Googles förstasida och var är plats ett värd
Antalet sökningar på ditt sökord, din placering och konverteringsgraden är 3 viktiga faktorer att ta in i beräkningen när du försöker räkna fram potential av din sökordskampanj. Det här ger dig en fingervisning, men självklart finns det massor av andra faktorer som kan spela in och påverka det slutliga resultatet och det kan vi skriva en helt separat artikel om 🙂
Fakta är ändå att över 95% av klicken görs på sökresultaten på Googles förstasida, så ett naturligt första mål med SEO och sökordskampanjer är att nå förstasidan, men man bör också vara medveten om att det är stor skillnad på att ligga på första respektive tionde plats i sökresultaten.
Förstaplatsen får i snitt ca 34% av klicken, medans tiondeplatsen får under 3% av klicken.
Har du valt att fokusera på ett sökord med 1000 sökningar per månad, kan en förstaplats generera ca 340 klick (besök till din sajt).
När man väl fått in besökaren till sin sida så är målet att konvertera hen från besökare till en köpande kund. Andelen man konverterar från besökare till köpande mäts i konverteringsgrad. Ju högre konverteringsgrad, ju högre blir försäljningen.
Säljer man en produkt eller tjänst för 1000kr och har 1000 besökare varav 20 köper din produkt (2% konverteringsgrad) så får man in 20000kr i försäljning.
Lycka till med din SEO!
Vill du ha hjälp med din SEO?